Nadim Rss
أداري عام
::::[بيـانـات العضـو]::: : مَُشَارِكآتي : 2460 ألعمــُـر : 35 نَقَّاطَيّ : 2913 سَمِعَتيََ : 13 ألقــسم ألمفــُضل : مواضيع Rss دولـتـي : جـنســي : العمل : الهواية : المزاج :
معلومات واضافات Groups forum Nadim Love:
| موضوع: View 190 million to YouTube daily in Saudi Arabia الأربعاء نوفمبر 21, 2012 8:53 am | |
| 190 مليون مشاهدة ليوتيوب يوميًا في السعودية قال عبدالرحمن طربزوني مسؤول شركة جوجل في المنطقة العربية، خلال ملتقى “عرب نت الرياض 2012″، إن عدد مشاهدات يوتيوب في السعودية قفز من ٩٠ مليون مشاهدة في اليوم الواحد كآخر إحصائية معلنة إلى ١٩٠ مليون مشاهدة خلال أشهر من أصل ٢٤٠ مليون مشاهدة للشرق الأوسط عامةً.
جاء ذلك في جلسة رواد يوتيوب، التي انعقدت ضمن فعاليات ملتقى عرب نت المنعقد لأول مرة في السعودية يومي الثلاثاء والأربعاء 20 و 21 نوفمبر/تشرين الثاني 2012، وشارك فيها كل من عبد العزيز الشعلان، مدير التسويق “c3 films” وعبدالله مندو، الرئيس التنفيذي لشبكة “يوتيرن”، وخالد الفراج، المدير التنفيذي لقناة “صاحي”، وعبدالله الدريعان مقدم برنامج “تيرمنال” على قناة حركات.
وتحدث طربزوني في الجلسة بداية عن أهم ما يميز السوق السعودي فالمستخدم دائم الإرتباط بالأجهزة الذكية وتتقدم استعمالاته إلى استخدام برامج معقدة ويتميز بالأرقام العالية في انتاج الفيديو ومشاهدته كما أن 20% من عمليات البحث تتم عبر أجهزة متنقلة و 50% تقريبًا من كل مشاهدة في السعودية تتم عبر أجهزة متنقلة ومن المتوقع خلال الخمس سنوات أن تكون السعودية مقارنة لألمانيا في انتشار الأجهزة المتنقلة و الأجهزة المتنقلة مع أرقام أخرى عالية فـ 34% من إنتاج المحتوى يأتي كذلك من السعودية على مستوى الشرق الأوسط .
من جانبه، ذكر عبدالله مندو، أن أهم أسس النجاح في برامج يوتيوب هو التركيز على المحتوى مؤكدًا على القاعدة الإعلامية ‘Content is king’ وقال أن ٢٥ موظفًا من أصل ٣٥ موظفًا يركزون جهودهم على هذه النقطة، وواجهتنا مشاكل في إيجاد كوارد مؤهلة مع سوق غير مؤهل لصناعة المحتوى وهنا برزت شركات جديدة تقوم بإدارة المواهب ويرى مندو أن الهدف الآن هو تصدير ثقافتنا كما أن الإلتزام بالمصداقية مهم وكذلك عدم التصادم مع الواقع مباشرة لتغيير أمر سلبي.
وقال عبدالعزيز الشعلان، إن التلفاز لم يكن يمثل أراء الأفراد وكنا عبره نستهلك فقط المحتوى، والعمل في هذا المجال مفتوح ويمكن أن يستقبل العديد من اللاعبين الجدد فهناك طلب عالٍ، والآن لم يعد الجديد في المجال إلى حتى دفع مال للتسويق، ونَبَّه الشعلان إلى أهمية المجموعات والتحالفات في المجال وأشاد بفرق العمل التي تقف خلف الكواليس في برامج يوتيوب السعودية، والكثير منهم ترك وظيفته الرسمية للتفرغ التام وختم الشعلان مداخلته بنصيحة لمن يرغبون في دخول هذا المجال وهي أن لا يستهدفوا الربح من البداية وإنما جودة الإنتاج.
أما عبدالله الدريعان، فقد أشار إلى أن محتوى يوتيوب العربي لايزال غير علمي وأغلبه كوميديا، وفي حركات ركزنا على المواضيع المتخصصة من أجل اثراء المحتوى العربي.
وتحدث الفراج عن محاولتهم في “صاحي” بزيادة السقف الذي قد لايكون موجود أصلًا وعن عملهم في صاحي ذكر بأن هناك إشكاليات، فالتلفزيون لين يقف موقف المتفرج فهو يبحث الآن عن الكثير من القدرات عبر وسائل التواصل الإجتماعي.
أما الجلسة الثانية فقد أجمع المتحدثون فيها والمخصصة للألعاب الإلكترونية على مشكلة عدم توفر معلومات عن مجتمع اللاعبين في السعودية رغم السوق الكبير للشركات هنا حتى مع عدم تعريب العديد من الألعاب حيث تشير بعض الدراسات إلى إتقان 14% فقط من اللاعبين للغة الأنجليزية وتحدث في الجلسة كل من الأمير فهد بن فيصل صاحب مبادرة “نعم” و عبدالله الزبن الشريك المؤسس لـ “lumba inc” وعبد الله حامد الرئيس التنفيذي لـ “تاكو للألعاب”، ومشهور الدبيان الرئيس التنفيذي لـ “سعودي قيمر”.
واتفق الجميع على ضعف المتخصصين من التقنيين العاملين في مجالات الألعاب كمبرمجين ورسامين مع ضعف الرغبة في الشراء من قبل المستخدمين، واستدل مشهور الدبيان بتجربة عبدالله كونش في أحد الألعاب التي قام بتصميمها حيث لم يتجاوز عدد المشترين خلال الستة أشهر 1300 تحميل فقط وهي لا تتجاوز 99 سنت فيما تم تحميلها 32 ألف مرة عندما تم تحويلها لمجانية خلال أربعة أيام فقط، كما أن البعض يتساءل بكل عفوية عن متى ستتوفر اللعبة في الجلبريك.
وذكر عبدالله حامد أن الصناعة بحاجة لمطورين متميزين وبحاجة لمسوقين، حيث أن اللعبة غالبًا لا تسوق نفسها بنفسها كما أن الصناعة تأخرت لأكثر من 20 سنة بعد إخفاق أحد الشركات العربية التي كانت لها الريادة في الألعاب العربية لكنها توقفت مما جعل هناك فجوة كبيرة ساعد على اتساعها انتشار الأنترنت بسرعة.
وطالب الأمير فهد بن فيصل بضرورة توفر أرقام تساعد في البحث عن أفضل طريقة يتم تقديم الألعاب من خلالها كما أن هناك حاجة للمنطقة لوجود مبدعين فحتى مع تجربة احضار شركة من اليابان لتقديم دورات في الألعاب إلا أن هناك حاجة كبيرة إلى مقدمي خدمات رواد فهذا القطاع لا يحتاج إلى موظف عادي.
وأشار عبدالله الزبن إلى تحول جوجل للدفع عبر الشركات التي تقدم خدمات الاتصال سوف يساعد في عمليات الدفع فما زال هناك تخوف من استخدام وسائل الدفع كالفيزا والماستركارد.
واختلف المتحدثون في الجلسة الثالثة حول مستقبل النشر عبر الأجهزة المتنقلة في جعل المحتوى مجانيًا أو مدفوعًا بطريقة أو أخرى والبحث عن طريقة مناسبة للكسب المالي دون أن يكون ذلك عائقًا للناشر أو القارىء مع انتشار منصات جديدة تسهم في وضع أنظمة رقمية ديناميكية للنشر وتنفيذ المحتوى وتحدث في الجلسة كل من شادي حسن المؤسس والمدير العام لـ “flagship” و بدر ورد الرئيس التنفيـ “إرتقاء” و عبدالعزيز حمزة الرئيس التنفيذي لـ “quad dimensions”، وذهب بدر ورد إلى أهمية أن يكون البحث عن طريقة مناسبة للدفع وأن يكون هناك قيمة مضافة فالفكرة التي يتم العمل عليها الآن أن تكون هناك بوابة يتم الدفع للدخول عليها ومن ثم يكون باقي المحتوى مجاني ومناسب لعمر وجنس المستفيد. وطالب شادي حسن الشركات التي لديها ميزانيات لخدمة المجتمع أن تسهم في هذا النوع لتقديمها خدمات مناسبة فأحد البنوك طلب منا خدمة موجهة للأطفال في كيفية الإدخار ويمكن طرح مجموعة من الرسائل حول الماء والكهرباء وغيرها.
ويرى المتحدثون أن السوق كبير لمنصات النشر لكن المخاطرة عالية جدًا بسبب ثقافة القراءة وهناك تكلفة عالية لبعض الأفكار مثل الكتاب السمعي. View 190 million to YouTube daily in Saudi Arabia
Rahman said Trbzona official Google Inc. in the Arab region, through Forum "ArabNet Riyadh 2012", the number of hits YouTube in Saudi Arabia jumped from 90 million views per day as the last statistical postings to 190 million views during the month of 240 million views of the Middle East General .
This came in a meeting goers YouTube, which was held within the activities of Forum ArabNet held for the first time in Saudi Arabia on Tuesday and Wednesday 20 and November 21, 2012, and attended by Abdul Aziz al-Shaalan, marketing director "c3 films" and Abdullah Mando, CEO Network "Iotern", Khalid Faraj, Executive Director of the channel, "Sober", Abdullah Aldiriaan presenter of the program "Terminal" on the channel movements.
He spoke Trbzona at the beginning of the most important characteristic of the Saudi market The user permanent attachment devices smart and advancing uses to use complicated software and features figures high in the production of video and view it as that 20% of searches are made through mobile devices and almost 50% of all views in Saudi Arabia are via mobile devices is expected within five years to be Saudi Arabia compared to Germany in the spread of mobile devices and mobile devices with other high numbers P 34% of the content production also comes from Saudi Arabia in the Middle East.
For his part, Abdullah Mando, that the most important foundations for success in the software YouTube is to focus on content, stressing Qaeda media 'Content is king' and said that the 25 employees out of 35 employees are focusing their efforts on this point, and Usbandtna problems in finding Coward eligible with market is Qualified for the content industry and here emerged new companies manage talent and sees Mando that the goal now is to export our culture is also an important commitment credible as well as lack of a direct collision with reality to change something negative.
Said Abdul Aziz al-Shaalan, the TV did not represent the views of individuals and we through it consume only content, and work in this area is open and can receive many new players there high demand, and now no longer new in the field to even pay money for marketing, and cautioned Shaalan to the importance of Community and alliances in the area and praised the teams work behind the scenes in YouTube Arabia programs, and many of them left his job for full-time full official seal Shaalan his intervention advice for those who wish to enter this field, namely that the target profit from the beginning, but the quality of production.
The Abdullah Aldiriaan, has pointed out that the content of YouTube Arab unscientific and still mostly comedy, and in the movements focused on specialized topics in order to enrich the Arabic content.
Farraj spoke of trying to "Sober" increase the ceiling might not exist at all and their Sober said that there are problems, Valtlvzion Lane stand by is now looking for a lot of capacity through the means of social communication.
The second session was unanimously speakers where and for electronic games on the problem of lack of information on community players in Saudi Arabia despite the large market for companies here even with no Arabization many games where some studies suggest mastery only 14% of the players of English, spoke at the meeting all of Prince Fahd bin Faisal His initiative "yes" and co-founder Abdullah Al-Zabin's "lumba inc" and Abdullah Hamed CEO "Taco Games", a famous Dubayan CEO "Saudi Qamr".
Everyone agreed weakness specialists from technical personnel in the areas of games Kimber.n and painters with weak desire to purchase by users, and quoted a famous Dubayan experience Abdullah Conc in a game that was designed with only buyers during the six months 1300 download only and do not more than 99 cents As has been downloaded 32 thousand times when it was converted to free in just four days, and some wonder spontaneously when the game will be available in Aljelbrak.
He said Abdullah Hamid that the industry needs to developers distinct and need to marketers, since the game often does not shopping itself as the industry was delayed for more than 20 years after the failure of a Arab companies, which had its lead in the Arab Games but stopped making a big gap helped widen the spread Internet speeds.
The student Prince Fahd bin Faisal need provide numbers help in the search for the best way is to provide games which are also needed for the region because of creative Even with experience bringing companies from Japan to offer courses in the games but there is a great need to service providers pioneers, this sector does not need to a regular employee.
Abdullah pointed Zabin turning to Google to push through companies that provide communications services will help in payment processes, there is still fear of the use of means of payment Kalveza and MasterCard.
Differed Speakers at the third meeting on the future of publishing mobile devices to make the content free or driven in one way or another and the search for a suitable method for financial gain without that being an obstacle to the publisher or the reader with the proliferation of new platforms contribute to the development of digital systems dynamic dissemination and implementation of content and occur at Each of Shady Hassan Founder and Managing Director of "flagship" and Badr president responded Executive "elevate" and Abdulaziz Hamza CEO "quad dimensions", and went Badr responded to the importance that the search for a suitable way to pay and be there added value idea that is Action must now be a gateway payment is to enter and then have the rest of the content is free and appropriate for the age and sex of the beneficiary. Shady Hassan asked companies that have budgets to serve the community to contribute to this type to provide appropriate services One of the banks asked us oriented service for children in how savings can be asked a series of messages about water and electricity, among others.
Speakers believes that a large market for publishing platforms but the risk is very high because of the culture of reading and there is a high cost for some ideas, such as audio book.
نديم ، الحب ، برنامج ، تحميل ، دليل ، مسلسل ، انشوده ، جديد ، كامل | |
|